Det siger sig selv, at det koster penge at udrydde rotter.
Men hvem betaler egentlig udgifterne til rottebekæmpelsen?
Det gør vi alle sammen.

Men hvordan forholder det sig med dine udgifter til rottebekæmpelse?

Udgifter til rottebekæmpelse betales via skatten

Borgerne betaler den del af rottebekæmpelsen, der udføres af kommunerne (dvs. af kommunale rottebekæmpere eller konsulenter i rottebekæmpelse som de også kaldes). Udgifterne til rottebekæmpelse er en del af den skat, hver enkelt husejer betaler.

Sådan finder du dine udgifter til rottebekæmpelseSe hvad du betaler

Hvis du er interesseret i at vide, hvor meget du betaler til rottebekæmpelse, så kan du finde beløbet på SKATs opgørelse over din ejendomsskat. Det er den opgørelse, SKAT kalder ’Skatter og afgifter m.m. af fast ejendom’. Den får du en gang om året.

Udgifter til rottebekæmpelse er angivet side om side med beløbene for, hvad du betaler til dagrenovation og det samlede beløb du betaler i årligt affaldsgebyr.

Hvis du bor i Københavns kommune finder du dine udgifter til rottebekæmpelse lige under tallene for grundskyld. Som borger i København betaler du i 2013 et rottebekæmpelsesgebyr på 0,018 promille af ejendomsværdien.

Stor variation i udgifter til rottebekæmpelse

Udgifter til rottebekæmpelse varierer dog rigtig meget fra kommune til kommune. I 2012 blev der brugt mellem 2,50 kr. og 62,50 kr. pr. indbygger til at få has på rotterne.